DyrekcjaStruktura Szko造Nauczyciele Historia szko造 KontaktDla uczni闚NEWS FOR OUR GRANTHAM FRIENDS

Strona g堯wna

Statut szko造

Program wychowawczy

Program profilaktyczny

Plan pracy szko造

Rada rodzic闚

Samorz鉅 uczniowski

Przyjaciele szko造

Pedagog

Psycholog

Logopeda

Integracja

Doradztwo zawodowe

Biblioteka i czytelnia

wietlica i sto堯wka

Gimnastyka korekcyjna

Nasze klasy

Dzwonki

Dzia造 przedmiotowe

Nasze prace

Laureaci

Galeria zdj耩

Przydatne linki

Mrowisko

 

statystyka

 

 

 

 

 

 

wstecz

 

 

SΣCH FONEMOWY

 

ZABURZENIE SΣCHU FONEMATYCZNEGO

S逝ch fonemowy jest to zdolno rozr騜niania fonem闚, czyli dwi瘯闚 mowy ludzkiej.

Dziecko z zaburzonym s逝chem fonematycznym dobrze s造szy s這wa, lecz nie potrafi r騜nicowa pojedynczych dwi瘯闚 lub z這篡 ich w ca這.

W wypadku zaburze s逝chu fonemowego dziecko natrafia ju na problemy w komunikowaniu si ze wzgl璠u na b喚dn percepcj i produkcj poszczeg鏊nych s堯w, ale tak瞠 zaczyna odnosi niepowodzenia zwi頊ane z nauk czytania i pisania

Zaburzenia s逝chu fonemowego mog mie pod這瞠 neurologiczne ( orodek Wernickego) oraz nieprawid這we funkcjonowanie tzw. zegara m霩gowego. Jest to okres czasu konieczny dla uruchomienia mechanizm闚 neurologicznych odpowiedzialnych za analiz i syntez bodc闚 werbalnych. I tak, np. dystynktywne r騜nice fonetyczne pomi璠zy sylabami ba i da zawieraj鉍ymi sp馧g這ski wybuchowe mo磧iwe s do identyfikacji tylko w ci鉚u pierwszych milisekund, gdy s造szalne s r騜nice pomi璠zy pierwszymi formantami. Zaburzenia s逝chu fonemowego mog mie r闚nie swoje pod這瞠 w czynnikach dziedzicznych; nie bez r騜nicy pozostaje te p貫 dziecka.

    Zaburzenia s逝chu fonematycznego utrudniaj rozumienie mowy i s przyczyn:

 

-  wadliwej realizacji g這sek (opuszcza, przestawia lub dodaje r騜ne g這ski, sylaby), powoduj鉍ej trudnoci w czytaniu (uporczywe literowanie) i pisaniu ze s逝chu d逝窺zych wyraz闚, zniekszta販anie wyraz闚 w dyktandzie nieprawid這wo wykszta販ony s逝ch fonematyczny jest jedna z przyczyn dysleksji;

-  trudnoci w rozumieniu z這穎nych instrukcji i polece s這wnych;

-  trudnoci w zapami皻ywaniu, powtarzaniu trudnych wyraz闚 i d逝窺zych zda;

-  trudnoci w tworzeniu zda i opowiada, ubogiego zasobu s堯w, wyst瘼owania agramatyzm闚, prymitywnych, prostych zda w opowiadaniu;

-  trudnoci w pisowni wyraz闚 ze zmi瘯czeniami, k這poty z r騜nicowaniem j - i, opuszczanie wyraz闚, ko鎍闚ek wyraz闚, zamiana g這sek dwi璚znych na bezdwi璚zne, sycz鉍ych g這sek na szumi鉍e;

-  trudnoci w zapami皻ywaniu ci鉚闚 s這wnych, np. dni tygodnia, nazw miesi璚y oraz treci wierszy i piosenek, a tak瞠 trudnoci w nauce tabliczki mno瞠nia;

-  trudnoci w zapami皻aniu, powt鏎zeniu trudnych wyraz闚 i d逝窺zych zda;

opnionego rozwoju mowy i wad wymowy. Dziecko dobrze s造szy s這wa, lecz w ci鉚u mownym nie potrafi rozr騜ni pojedynczych dwi瘯闚, lub z這篡 je w ca這 dwi瘯ow.

-  trudnoci w r騜nicowaniu dwi瘯闚 mowy (g堯wnie tych o podobnym brzmieniu) i okreleniu ich po這瞠nia w wyrazie (na pocz靖ku, na ko鎍u, w rodku);

-  trudnoci z rozr騜nianiem tzw. paronim闚, czyli s堯w r騜ni鉍ych si jedn g這sk ;

   problem闚 z dokonywaniem analizy sylabowej i g這skowej wyraz闚;

-  trudnoci w syntetyzowaniu (scalaniu) sylab i g這sek w wyrazie;

    problem闚 w pisaniu, zw豉szcza z dwuznakami, sp馧g這skami mi瘯kimi, dwi璚znymi   i bezdwi璚znymi;

-   trudnoci w nauce j瞛yka obcego

 

Zesp馧 Szk馧 nr 2 w Elbl鉚u

ul. Wy篡nna 3, 82-300 Elbl鉚, tel./fax (0-55)235-09-12, e-mail: szkola25@elblag.com.pl

Copyright: Mariusz Fil